Search

Liisa Karintaus

Miten kuvailisit taiteilijuuttasi?

Maalaaminen ja taide ovat suuri osa elämääni. Taidetta kokemalla ja tekemällä voin nähdä ja kokea asioita, jotka muuten saattaisivat jäädä näkymättömiin. Taiteen avulla voi käsitellä merkityksiä ja yhteyksiä asioiden välillä. Maalaustaide on lisäksi yhteydessä vuosisataisen (tai tuhantisen) taidehistorian kanssa, mikä antaa tunteen kuulumisesta johonkin jatkumoon.

Maalaamisessa parasta on vapaa, kehollinen ja intuitiivinen ilmaisu; samaan teokseen tai teosten sarjaan voi yhdistää eri asioita ja ajatuksia, ja se voi johdattaa johonkin ennakoimattomaan. Välillä työskentely voi olla rämpimistä ja tahmeaa mutta sitten tulee parempia päiviä ja kaikella tuntuu olevan taas suunta.


Aihetta tai sisältöä en voi (ainakaan aluksi) pukea täysin sanoiksi koska se on luonteeltaan muuta, muuttuvaa ja lähinnä maalauksen keinoja käyttävää. Sen voi varmaan parhaiten määritellä vasta myöhemmin. Sisältö on tehdessä maalauksen eleissä ja ilmaisuissa, väreissä ja niiden yhdistelmissä.



Liisa Karintaus, Olavin kanssa, 2021, öljy, öljyliitu ja hiili kankaalle, joka kiinnitetty levylle, 46 x 38,5 cm

Minkälainen luova prosessisi on ja minkälaiset materiaalit kiinnostaa sinua?

Vuosien aikana olen työskennellyt useilla eri tavoilla ja materiaaleilla, ja halunnut opetella tekniikoita niin että ilmaisun vapauteen liittyy myös mahdollisuus eri tekniikoiden alueilla liikkuminen. Viime vuosina olen ollut kiinnostunut vanhoista maalaustekniikoista ja väreistä, joista osa on aineellisesti lähtöisin luonnosta, osa synteettisiä. Olen perehtynyt värien alkuperään ja opetan myös väripigmenttien valmistusta luonnollisista lähteistä. Tällä hetkellä maalaan pellavaöljyllä, kasviliimoilla, temperalla, hiilellä ja liiduilla.

Maalaaminen on minulle fyysistä työskentelyä ja tekemällä asioiden ratkaisua. Koko prosessi on yhtä tärkeä kuin valmis maalaus. Prosessiin sisältyy maalien ja maalaustyön valmistelua, pohjien tekoa ja materiaalien keräilyä eri paikoista. Minua kiinnostaa maaliaineen luonne ja alkuperä, vaikka lopuksi katsoisinkin ”vain” värillistä kokonaisuutta ja kompositiota. En ole ihan varma voiko niitä edes erottaa.

Mitä sinua kiinnostaa tällä hetkellä?

Värien ja musiikin samankaltaisuus. Maalauksissani on esittäviä ja abstrakteja elementtejä, kokonaisuus syntyy rytmeistä, väreistä ja painotuksista. Värien kanssa työskentely on lähellä musiikin kuuntelua, kokonaisuus soi tai ei soi, jotain kohtaa voi voimistaa tai vaimentaa, viereen voi laittaa kevyemmän eleen tai vaikka terävämmän värin. Musiikki on yleensä abstraktia. Maalauksen kanssa työskennellessä on mielenkiintoista kulkea sillä rajalla, milloin esittävä elementti ja abstrakti sommitelma vetävät köyttä.


Olen pohtinut kuinka värillä, kuten musiikilla, on kyky laajentaa kokemusta fyysisessä tilassa. Se saa huoneen tuntumaan suuremmalta, ehkä avaamalla ovia ihmisessä itsessään.

Minkälaisia teemoja kiinnosta sinua taiteiljuudessasi?

Maalaan ja piirrän tällä hetkellä teoksia, joiden lähtökohdat ovat muistoissa. Maalaan sarjaa, joka pohjautuu lapsuusmaisemiini Rovaniemen Muurolassa. Maalaukset yhdistävät melko vapaasti ja maalauksellisin syin aineksia lisäksi kokemuksistani luonnossa, nykyhetken ajatuksista ja viittauksia myös minua inspiroiviin taiteilijoihin.



Liisa Karintaus, Metsä I, 2017, Öljyliitu, vesiväri ja sellakka kankaalle, 24,5 x 21 cm

Onko sulla henkilöitä, jotka ovat vaikuttaneet erityisesti sinun tekemiseen?

Ensimmäinen minua taiteeseen erityisesti tukenut ihminen, joka tulee mieleeni, oli tätini, joka antoi minulle öljyvärit, kun olin 12. Nuoruudessa kiinnostuin erityisesti Edward Munchista jonka töitä näin Oslossa lukioiässä. Hänen työnsä ovat minulle edelleen tärkeitä. Opiskelin 2001-02 Montrealissa Concordian yliopistossa, jossa osallistuin Marion Wagschal piirustuksen luokkaan. Hänen opetuksellaan oli minuun suuri vaikutus. Minulla on ollut myöhemminkin vaikuttavia opettajia, ensin Lapin yliopistossa ja sitten Kuvataideakatemiassa. Kuvataideakatemiassa sain paljon Malla Tallgrenin materiaaliopissa.


Useat taiteilijat ovat minua inspiroineet, esimerkiksi Paul Klee, Ellen Thesleff, Liisa Rautiainen, Leena Luostarinen, Chaim Soutine, Pierre Bonnard, Janne Räisänen, Elina Merenmies, Olavi Martikainen, Arshile Gorky ja Amy Sillman.

Mitkä ovat olleet tärkeitä kohtia urallasi ja mitä projekteja sinulla on tulossa?

Ensimmäinen askel oli, kun työni valittiin Barentsin alueen nuorten taiteilijoiden näyttelyyn 2001 Rovaniemen taidemuseossa. Sen myötä pääsin myös näyttelyyn mukaan, joka oli esillä Lontoossa sekä residenssiin Skotlantiin ja pariin muuhun kansainväliseen työpajaan. Toinen askel oli, kun opiskelin Montrealissa vuoden. Sitten 10 vuoden taiteilijana toimimisen jälkeen muutto Helsinkiin ja maisteriopinnot Kuvataideakatemiassa. Viimeisin askel on nyt, kun työskentelen yksityisnäyttelyäni varten, joka on Rovaniemen taidemuseossa kesällä 2022. Se kokoaa myös vanhempia töitäni 20 vuoden ajalta.























Liisa Karintaus, Tulivuori, jota en nähnyt, 2019, Tempera ja kerätyt pigmentit vanerille, 16 x 19 cm


Missä työskentelet ja minkälainen paikka työhuone on sinulle?

Työhuone, jossa työskentelen, on minulle tärkeä. Olen koko tähänastisen elämäni aikana muuttanut työhuonettani koko ajan, vähintään kahden vuoden välein. Työhuoneet ovat olleet kokonaan tai osittain jaettuja tai väliaikaisia. Nyt vihdoin, vuosi sitten syksyllä 2020, sain työhuoneen Vallilan taiteilijatalosta, joka on minulle sopiva. Ei suuren suuri, mutta valoisa, kokonaan oma ja turvallinen. Se on myös sellainen mihin voin sitoutua pitkäksi aikaa ja se antaa työlle rauhaa. Olen siitä päivittäin onnellinen.

Mitä pidät kotinäyttely konseptista?

Kotinäyttely on hieno konsepti ja positiivinen lisä taidenäyttelyiden joukossa. Intiimi tila luo taiteen ja kodin muun elämän/esineiden kanssa vuoropuhelun, jossa molemmat tukevat toisiaan ja synnyttävät uusia ajatuksia.

Mistä unelmoit?

Haaveilen maalaamisesta ja kesästä ilman koronarajoituksia.