Search

Milja Havas

"Oma taiteilijuus on muutoksessa olevaa. Viimeisessä parissa vuodessa on tapahtunut paljon kehitystä sekä syventymistä suhteessa materiaaleihin ja niiden luonteeseen. Tämä on vaikuttanut positiivisesti työskentelyyn ja antanut varmuutta tekemiseen sekä liikkumavaraa valintoihin joita teen suhteessa teoksiini. Se missä ennen olin rauhaton ja moneen suuntaan sinkoileva on muuttunut piirun verran rauhallisemmaksi ja harkitsevammaksi tavaksi työskennellä. Edelleen tietty impulsiivisuus ja spontaanit valinnat kuitenkin ohjaavat ja määrittelevät minua taiteilijana."


Mitä teemoja käsittelet töissäsi ja mikä kiinnostaa sinua taiteilijana:

Mitään jokaisessa teoksessani jatkuvaa teemaa en osaa nimetä, mutta ihmisyys yleisesti kiinnostaa ja jaksaa ihmetyttää: tapa olla yksin ja yhdessä. Se miten kannamme itsemme fyysisesti ja henkisesti. Objektiorientoituneita ontologisia (OOO) kysymyksiä olen käsitellyt aikaisemmissa teoksissani ja tulen varmasti tavalla tai toisella käsittelemään temaattisesti myös tulevaisuudessa."


Kiinnostavia asioita ja teoksiin päätyviä aiheita kasaantuu monesta eri lähteestä. Aluksi olen kiinnostunut esimerkiksi jostakin yksittäisestä esineestä ja sen muodosta, sanasta tai sanonnasta, ilmiöstä, kehon asennosta tai keskustelusta jonka olen käynyt. Usein piirrän ja kirjoitan nopeita muistiinpanoja näistä itselleni ylös. Ne saattavat unohtua pitkiksikin ajoiksi, kunnes taas palaan niihin. Pikkuhiljaa ajatukset aiheen/asian ympärillä lähtevät elämään omaa elämäänsä ja muodostavat massaa ympärilleen. Ne alkavat jäsentymään päässäni ja alan ymmärtää miksi ne ovat alunperin kiinnostaneet ja olen niitä jäänyt pyörittelemään. Osa näistä ajatuksista ja oivalluksista valuu teoksiini ja osa jää ikuisesti unholaan.



Handle With Care, pronssi, 2022, kuva: Tiina Raitanen


The Very Hungry Worm, pronssi, 2022, kuva: Salla Halonen


Liar Liar, pronssi, hiili ja öljypastelli kankaalle, 2021


Minkälainen työskentelyprosessisi on:

Suurimman osan ajasta työskentelen kuvanveiston parissa, mutta viimeaikoina maalaaminen ja piirtäminen ovat tuntuneet raikkailta ilmaisun muodoilta. Veistoksia tehdessä olen hidas ja kömpelömpi. Kaksiulotteisella pinnalla liikkuessa nopea ja jossain määrin tarkempi. Ehkä prosessin kuin prosessin yhteisenä nimittäjänä on tietty aaltomainen liike: aluksi tekeminen on selkeää ja järjestelmällistä sitten se imaisee mukanaan kamalaan ja ihanaan vortexiin. Se mikä oli hallittua ja selvää muuttuu sekavaksi, epäorganisoituneeksi ja kaoottiseksi, kun teos alkaa olla lähes valmis palataan taas selkeämpään vaiheeseen.


Onko Sinulla ketään tiettyjä taiteilijoita tai ihmisiä jotka ovat vaikuttaneet työskentelyysi sekä omaan tapaasi nähdä mailma?

Minua inspiroi ystävieni ja kavereideni tapa nähdä maailma mm. taiteilijat Mikko Rikala ja Elmeri Terho tavoittavat teoksissaan ja teksteissään jotain mikä koskettaa ja ilahduttaa. Omat opiskelutoverit Kuvataideakatemiassa inspiroivat minua ja omaa tekemistäni. Muista tekijöistä Judith Hopf, Leonora Carrington, Rebecca Warren, Betty Parsons, Cy Twombly sekä Kain Tapper ovat minua puhutelleita tekijöitä. Kirjallisuudesta J.D. Salingerin Yhdeksän kertomusta ja Jyrki Siukosen Vasara ja Hiljaisuus ovat kulkeneet pitkään mukana.


Mikä kiinnostaa kotinäyttely konseptissa:

Kotinäyttely on jollain tapaa hyvin performatiivinen kokemus. Teokset ovat esillä kodissa, joka on lähtökohtaisesti intiimimpi ja henkilökohtaisempi tila kuin perinteinen galleria. Vaatii enemmän uskallusta tulla tällaiseen tilaan, mutta uskon että kokemus on hyvin lämmin ja virkistävällä tavalla erilainen kuin museoon tai galleriaan mentäessä. Kaikki vaihtoehtoiset taiteen esittämisen tavat ovat äärimmäisen tervetulleita Helsinkiin.


Mitä muita näyttelyitä tai projekteja sinulla on työn alla:

Tällä hetkellä teen teoksia kahteen ryhmänäyttelyyn jotka molemmat avautuvat kesäkuussa.


Orange Catapult, maalattu puu, kuivattu appelsiini, squashpallo, mehiläisvaha, 2021, kuva: Tuure Leppänen

Transformer, puu, pronssi, kipsi, pihka, 2022, kuva: Hermanni Härmälä