Search

Niina Villanueva

"Työskentelyni lähtökohta on usein jonkinlainen henkinen tyhjä tila. Ideat ja tarinat syntyy sitten kun teos jollakin tavalla alkaa ohjaamaan itseään. Joskus lähtökohtana saattaa olla vain väri, maalatessa on jollakin tavalla elementtien armoilla, maalaus ikään kuin tapahtuu, se antaa vihjeitä, silloin kun se vie mukanaan tuntee innostusta ja jännitystä samaan aikaan. Joskus pitää olla nopeakin, sillä samalla tietää, että hetki saattaa olla kohta ohi ja edessä on ongelmanratkaisua useammaksi päiväksi kun flow tyssähtää."


Mitkä teemat kiinnostaa sua työskentelyssäsi?

Olen kiinnostunut maalauksen ja visuaalisen maailman mystisyydestä. Haluan leikitellä ajatuksella erilaisten voimien läsnäolosta työskentelyssäni, pelkästään materiaalitasolla maalaukseen on vaikea suhtautua mitenkään arkisesti, värit ja pigmentit kiehtovat minua vuosi vuodelta enemmän.


Visuaalista maailmaa ei voi selittää, sen takana on aina hengen maailma, kummatkaan näistä eivät ole selitettävissä sanoin; ne ovat olemassa koettavaksi, siksi taiteen tekemisen ja kokemisen ydin on läsnäolon kokemuksessa.

Mikä kiinnostaa kotinäyttely -konseptissa?

Kotinäyttely konsepti on mielestäni loistava ja arvostan suuresti ihmisiä jotka tekevät luovia ja uusia ratkaisuja tuodakseen taidetta esille. Koti tilaan tuodut teokset saattavat olla katsojalle myös eri tavalla lähestyttävämpiä kuin valkoisessa galleriatilassa koetut teokset.

Mitkä ovat olleet tärkeitä kohtia sun tekemisessä ja taiteiljuudessa?

On vaikea eritellä onnistumisia omassa taiteellisessa työskentelyssä, taiteen tekeminen on usein jatkuvaa pyrkimistä ja hakemista. Koen työskentelyni jonkinlaisena henkisenä harjoitteena, haluan oppia hyväksymään läsnä olevan tilan, prosessin ja omat voimavarat suhteessa niihin. Isona tavoitteena näen jonkinlaisen tasapainon löytymisen työskentelyn ja muun olemisen välille. Olen ollut viime vuosina aktiivinen näyttelyiden suhteen, ehkä hieman liikaakin. Tulevan syksyn haluan rauhoittaa täysin työskentelylle. Maalaaminen varsinkin silloin kun se sujuu on jonkinlainen onnea tuottava euforinen kokemus.


Onko joku tekijä tai henkilö vaikuttanut erityisesti sun tekemiseen?

Ihailen enemmän yksittäisiä teoksia kuin tiettyjä tekijöitä tai tunnistettavia tyylejä.

Octavio Pazia lainaten ”elämä ei ole kenenkään, me olemme elämä, voidakseni olla minun täytyy olla joku toinen, lähteä itsestäni, etsiä itseni toisista, joita ei ole ilman minua.” Jos täytyisi valita yksi teos johon aina palaan sen on Pazin Aurinkokivi, se on teos jota väritin lapsena kun en vielä osannut lukea ja nyt aikuisena se on teos, johon palaan aina uudestaan ja uudestaan. Kirjat, taide ja runot ovat jonkinlaista polttoainetta jolla ruokin omaa maailmaani, maailmaa jota en osaa, enkä halua sanoittaa. Kun teksti, maalaus, runo koskettaa sen voima voi olla mullistava, joskus jopa parantava.



Missä olit silloin, 2022. öljy pellavalle, 80x50 cm

Yksityiskohta teoksesta Rakkauden anatomia, 2022, öljy pellavalle, 140x110 cm

Kevätuhri, 2022, öljy pellavalle, 70x45 cm